zondag 19 januari 2014

Een échte Kiekielot!


Afgelopen week kocht ik deze prachtige blauwe stof met bloemetjes. Het is heerlijk zacht en ik had er zin in om er iets moois van te maken! Bovendien had ik labels die ergens ingenaaid moesten worden. Aan de slag dus!


Omdat in mijn omgeving momenteel een babyboom aan de gang is, komt een leuk slabbetje altijd van pas. Een tijd terug heb ik een stapel goedkope vaatdoeken gekocht. Dit is een mooie ondergrond voor een slab. Dit patroon heb ik ooit zelf getekend, uitgeprobeerd, bijgesteld en weer opnieuw getekend. Ik ben nu tevreden over de vorm, maar je kunt de slab natuurlijk ook langer maken.

Heb je nog nooit genaaid? Dit kun jij ook! Het is echt heel makkelijk! Gewoon een keer proberen met een (oude) theedoek of met een lapje stof.

Stap 1: Pak de benodigdheden (schaar, naaimachine, stofjes en drukknopen)
Stap 2: Leg het patroon op de stof en knip de stof uit.
Stap 3: Leg de twee uitgeknipte slabbetjes met de goede kant tegen elkaar. Naai ze aan elkaar en laat een keergat open.














Als je de stof naar de goede kant hebt gedraaid zou je kunnen stoppen. Je slab is op het knoopje na klaar! Ik vind het mooier met een randje erom. Ik had geen passend biaisband thuis liggen, dus heb ik dat zelf gemaakt met behulp van een stanleymesomhulsel.



Zelf biaisband maken:

- Knip repen stof (schuin van draad, zodat de stof rekbaarder wordt).
- Vouw de stof in het deel waar normaal gesproken het mesje zit.
- Priegel de stof erdoor, en strijk het stuk dat uit de opening komt.
- Doe dit met al je repen en klaar is je (gelijkmatige) biaisband!












Stap 4: Naai de band om je slab en zorg dat je de stof even netjes in het band vouwt waar het keergat zat.
Stap 5: Maak de drukknoopjes op de punten (je kunt ook klittenband gebruiken) en klaar is het slabbetje.
Stap 6: Kliederen maar!!!


Ach, wat is zo'n label en bedel toch leuk! Het eerste echte Kiekielotslabbetje! Welke baby wil dat nou niet? ;)







2 opmerkingen:

  1. Hele mooi slabber! En die label met bedel vind ik helemaal super!
    Ik bestel er vast eentje voor mijn aanstaande dochtertje.
    Groetjes Alma

    BeantwoordenVerwijderen

Laat je berichtje achter!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...